Gratisbio.se

en fråga

En liten fråga från M.

"skulle inte du kunna skriva lite om din tid på capio, hur behandlingen gick till osv? skulle tycka det vore sjukt intressant. jag själv är föredetta anorextiker och självskadare men har aldrig varit inlagd, dock hade mina föräldrar kontakt med MHE i mora och BUP i bollnäs. kram (:"



SV:Självklart kan jag det :) Hoppas du mår bra/bättre nu!Kramisar.

Jag började att gå på bedömningssamtal innan jag blev inskriven.Jag gick var annan vecka för att väga mej och prata om hur det går med maten och så.Och jag blev dålig så fort ,så på ett av mina möten så fick jag åka in till Karolinska sjukhuset för att få tvångsvård och var tvungen att stanna där ca 2 veckor tills jag påbörjade min behandling på Capio där jag las in på slutenvård.Slutenvård är när man är där både dag och natt,alltså man bor där.Jag fick dela rum med en annan tjej.Men man får egen säng och egen garderob där man kan lägga sina saker.Varje morgon går man upp tidigt och tar blodprov,blodtryck och väger sig och ibland tar man Ekg.Sen Äter vi frukost på bestämd tid,på bestämd bordsplasering och med personalen.Så äts alla måltider.Och dom första dagarna äter man halv portsion mat sedan får man hel.Röd mjölk måste alltid drickas till maten.Efter frukost fördriver man tiden med att typ pyssla,måla,göra smycken m.m.Alla har även en egen behandlare som man går och pratar med varje dag.Där kan man försöker komma på vad som triggade ätstörningen. Och sen ca kl 10:00 dricker man närningsdryck.Sen någon timma senare är det lunch och efter lunchen är det alltid 30 minuters vila.Sen fördriver man tiden med samma som innan tills nästa närningsdryck.Och inte långt efter det är det middag med 30 minuters vila efter.Och alla måste vara med på vilan.Efter det gör man faktiskt inte så mkt,mest umgås med dom andra tjejerna på avdelningen,ringer hem,dator m.m.Sen är det kvällsmål och sen ska man gå och lägga sej senast 22:00.Varje dag är det även en promenad på ca 10-15 min.Och eftersom det inte finns några fönster på avdelningen så är det sjukt skönt att få luft.Oftast får alla följa med,men om du inte ätit och så som du ska får du stanna inne.Även om du är nyinlagd,jag fick inte följa med på promenaden dom första dagarna.Sen finns det även vissa aktiviteter som sker nån gång i veckan tex att åka till en KTH-Gård eller bara åka och handla.Och då åker man i små grupper, så alla turas om varje gång.Och det här är veckodagarna.På helgerna får man permission beroende på hur man sköter sig,hur ens tillstånd är och vart man bor.Dom första veckorna fick jag ingen permission eftersom jag var så dålig och jag inte åt bra.Så jag fick vara mina första helger på Capio,vilket sög för det var nästan ingen där.Sen rullar veckorna på så tills du kommer till utslussningsfasen,vilket innebär att du mår bättre så du kan flyttas till dagvården.Jag började på dagvården efter ca 3 månader. Så då fick ja börja vara med en annan grupp.Då var man där från 7-17:00 varje dag förutom helgerna.Där äter du frukost,lunch,mellis och middag,Men man kan äta middag hemma om man har tillstånd till de.Du får även mer frihet där.Längre promenader,roligare aktiviteter osv.
Där var jag ca 2 månader.Och jag var så dum att jag sa att jag mådde bättre än vad jag egentligen gorde för att få komma därifrån.Jag gömde även mat och smyg tränade.Det är en stor anledning till att jag är sjuk än idag.Om jag kunde spola tillbaka tiden skulle jag ha vart ärlig.Men jag ångrar ialf inte att jag blev inlagd.Det är de jobbigast jag vart med om och jag har missat mkt bla i skolan.Men jag har träffat så många bra vänner och känner mej mkt starkare idag även om jag fortfarande är sjuk.


Kommentarer
Postat av: M

tack så hemskt mycket för svar! jag tycker alltid att det är lika intressant att höra hur det varit för andra drabbade. jag har aldrig träffat någon annan med en ätstörning, detta gör att jag kan känna mej väldigt ensam i vad jag gått igenom, då har jag hittat stöd i bloggar, bla din blogg. jag vet hur det är att missa mycket skola, jag var sjukskriven åttan och nian, det är som en shock att nu helt plötsligt komma till gymnasiet! dessutom bor jag själv nu oxå. det är både lika underbart som jobbigt, för helt ärligt så liter jag inte fullt ut på mej sjläv alla gångr, men jag försöker hitta mina små ljus i vardagen. tack för din blogg! hoppas du aldrig slutar skriva ^^

2010-12-12 @ 21:41:08
URL: http://martanilsson.blogg.se/
Postat av: Kjetilmiriam

I love this page.

2011-01-29 @ 22:15:14
URL: http://kjetilmiriam.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0